Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2012

Ζητιάνοι και της ενέργειας στα Βαλκάνια


Μπορούσαμε πράγματι, ως χώρα, να έχουμε πρωταγωνιστικό ενεργειακό ρόλο στα Βαλκάνια. Μπορούσαμε να αναβαθμίσουμε την ενεργειακή μας παρουσία. Το «ενεργειακό τρένο» όμως που μοίραζε ρόλους πέρασε την δεκαετία 1995-2005. Το χάσαμε λόγω βλακείας και πολιτικής ανεπάρκειας. Τώρα, για πάντα, θα είμαστε οι ενεργειακοί επαίτες των Βαλκανίων.
Αυτόν τον ρόλο διαλέξαμε γιατί όταν οι Ρώσοι και οι Αμερικανοί «ανακάτευαν την τράπουλα» παίζοντας ως «στοίχημα» την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανασφάλεια εμείς είχαμε...
 την πολιτική μας τύφλα και τον πολιτικό μας νανισμό που δεν μας επέτρεπαν να βαρέσουμε την μπουνιά μας στο τραπέζι ως ηγέτες με άποψη για τις ενεργειακές ανακατατάξεις στην ανατολική Ευρώπη.

Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε;

Παρακολουθείστε την διπλανή μας Τουρκία τι ρόλο έχει αναλάβει στις ενεργειακές εξελίξεις και θα καταλάβετε. Ρίξτε και μια ματιά στο πως οι Ιταλοί έχουν γίνει «ενεργειακοί σωματέμπορες» της Ελλάδας και επίσης θα καταλάβετε τι συμβαίνει.
Το ποιος ευθύνεται και το γιατί φθάσαμε στην κατάντια αυτή θα το αναλύσουμε στο μέλλον και όταν δρομολογηθούν οι οριστικές αποφάσεις για την τύχη της ΔΕΠΑ, της ΔΕΗ και του κυκλώματος των εναλλακτικών μορφών όπου πρωταγωνιστεί η κλοπή όσων ασχολήθηκαν με τα φωτοβολταϊκά.

Θα χρειασθεί (τότε) ανάλυση και η εικόνα στο κύκλωμα καυσίμων εάν τελικά πάρουν σάρκα και οστά τα (αθέατα σήμερα) σενάρια υποκατάστασης της παραγωγής καυσίμων από τα δύο διυλιστήρια της χώρας με εισαγωγές σε μια ευρύτερη προσπάθεια διάλυσης της εθνικής παραγωγής προϊόντων βαριάς βιομηχανίας.

Σήμερα ας περιοριστούμε να σχηματοποιήσουμε την εικόνα του ενεργειακού επαίτη που προκύπτει αβίαστα.

Ας ξεκινήσουμε από τα «γραφειοκρατικό ξεκοίλιασμα» που κάναμε στην Gazprom ως βασικού προμηθευτή μας στο αέριο με δήθεν περιβαλλοντικές ευαισθησίες μας και τα δήθεν «ηρωικά ανοίγματά» μας, ως ΔΕΠΑ και ως υπουργείο Ενέργειας, στην διεθνή αγορά επί πρωθυπουργίας Σημίτη. Μπλόφες για αγορές από τους Ιταλούς και από το Αλγέρι. Έμμεσοι εκβιασμοί ότι δεν θα ανανεώσουμε τις συμβάσεις με τους Ρώσους. Δικαστήρια για την πληρωμή του αερίου. Και άλλα γλαφυρά που τελικά λειτούργησαν σε βάρος μας.

Γιατί όλα αυτά;

Για να δείξουμε ότι οι δυνάμεις της «αλλαγής» του 1995 και μετά έχουν «τσαγανό».

Το «τσαγανό» το δείξαμε και το σχέδιο του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη που το μετατρέψαμε σε σήριαλ και καλύφθηκε έτσι η αλαζονεία της Βουλγαρίας και η μπλόφα της Ρωσίας στο όλο θέμα.

Εμείς το μόνο που προλάβαμε να κάνουμε ως χώρα ήταν να επιστρατεύσουμε τις κλαδικές των οικολόγων, των αριστερών και πασοκικών ομάδων να ουρλιάζουν για την ματαίωσή του γιατί θα μας χάλαγαν τον τουρισμό στην Αλεξανδρούπολη και όπου πέρναγε ο αναθεματισμένος ο αγωγός.

Δείξαμε δηλαδή την γνωστή ελληνική μιζέρια και «ας ήταν τα ψάρια ακόμη στο γιαλό».

Πολιτικά βέβαια για την κατάργηση του αγωγού φροντίσαμε να διαδώσουμε άλλα «σκοτεινά» σενάρια που μας βόλευαν. Αλλά ποιος μας έδωσε και ποιος μας δίνει σημασία τι λέμε...

Κατά τα άλλα τόσο η κυβέρνηση Σημίτη όσο και η κυβέρνηση Καραμανλή σχεδόν μας παρότρυναν να βάλουμε κελεμπίες να υποδεχθούμε «...την αναβάθμιση του ενεργειακού ρόλου της Ελλάδας στα Βαλκάνια και την μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο της Ευρώπης».

Βεβαίως οι Ρώσοι, οι Αμερικανοί και οι Ευρωπαίοι που γνώριζαν από τότε το οικονομικό θρίλερ που ετοιμαζότανε ουδέποτε μας πήραν στα σοβαρά.

Απόδειξη ότι και σήμερα οι Ρώσοι της Gazprom ανακοίνωσαν στην Ελλάδα, μέσω των εφημερίδων, ότι την παρακάμπτουν ως χώρα διέλευσης του αγωγού South Stream για την παροχή αερίου στην Ευρώπη και προσεγγίζουν απ΄ ευθείας την Ιταλία. Παρακάμπτουν ακόμη την Ελλάδα και ως προς την υποθαλάσσια διασύνδεση του αγωγού με την Ιταλία. (διαβάστε παρακάτω το εμπεριστατωμένο ρεπορτάζ από την Μόσχα του κ. Χ. Φλουδόπουλου για περισσότερες λεπτομέρειες).

Τι σημαίνει για την Ελλάδα πλήρης έξοδός της από το παιχνίδι των ενεργειακών ανακατατάξεων στα Βαλκάνια με την κατάργηση του Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη και την παράκαμψη του Ρωσικού South Stream.

Κατά την προσωπική μου άποψη τίποτε ουσιαστικό από οικονομικής πλευράς ή της εισροής επενδύσεων. Τα ενοίκια στις περιπτώσεις αυτές είναι τόσο χαμηλά που δεν αξίζει ούτε τον κόπο αναφοράς. Τα πενιχρά πραγματικά κέρδη θα ήταν ίσως από κάποια καθαρά ελληνικά εργοτάξια και πιθανώς προτίμηση ελληνικών κατασκευών και προμηθειών μερών των αγωγών.

Όλα αυτά όμως προσωρινά και με σύντομες ημερομηνίες λήξεως.

Το κέρδος όμως σε επίπεδο κύρους της Ελλάδας μέσα στην Ευρώπη και μέσα στις εξελίξεις θα ήταν σημαντικό.

Οι ρωσικοί αγωγοί πάντως θα φθάσουν στα Βαλκάνια και θα παίξουν εκεί τον ρόλο τους.
Και εμείς με το μονοπώλιο της ΔΕΗ του Φωτόπουλου θα συνεχίζουμε να ζητιανεύουμε ρεύμα από τους Βαλκανικούς λαούς για να καλύπτουμε τις ανάγκες μας.

Γιατί οι συντεχνίες προκειμένου να μην χαθούν τα προνόμια τους σακάτεψαν κάθε μορφή δυναμικής επενδυτικής συνεργασίας με στρατηγικούς επενδυτές για τον εκσυγχρονισμό και την αναδιάρθρωση του συστήματος παραγωγής και διανομής ηλεκτρικού ρεύματος από την ΔΕΗ.

Το αίσχος αυτό έχει οδηγήσει στην ενεργειακή ανεπάρκεια της χώρας προς όφελος βεβαίως των εισαγωγών. Αλλά το κεφαλαίο εισαγωγές ρεύματος δεν το αγγίζει κανείς από τους πολιτικούς που φέρνουν και την ευθύνη για την ελληνική ζητιανιά ρεύματος από τα Βαλκάνια και την Τουρκία.

Του Γιώργου Κράλογλου



Μπλόκο στον ελληνικό South Stream δια στόματος Gazprom


Αποστολή στη Μόσχα Χάρης Φλουδόπουλος


Στον «πάγο» και μάλιστα με τον πλέον επίσημο τρόπο, βάζει η Gazprom την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του South Stream, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα την έναρξη των εργασιών κατασκευής του φαραωνικού project τους αμέσως επόμενους μήνες «εντός του 2012».

Για την κάλυψη των αναγκών της Ελλάδας σε φυσικό αέριο στο ορατό μέλλον θα χρησιμοποιηθεί ο υφιστάμενος αγωγός αερίου. Στην παρούσα φάση δεν προβλέπεται η κατασκευή του νότιου κλάδου του South Stream προς την Ελλάδα, δήλωσε στη Μόσχα ο επικεφαλής του project management Department του South Stream Leonid Chugunov, στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν στελέχη του ρωσικού κολοσσού σε ευρωπαϊκά ΜΜΕ.
Ο ίδιος ο κ. Chugunov απαντώντας σε ερώτηση του Capital.gr ξεκαθάρισε ότι η απόφαση για τη μη υλοποίηση του νότιου κλάδου του South Stream δε σχετίζεται με τις εξελίξεις στο μέτωπο της αποκρατικοποίησης της ΔΕΠΑ: «Ανεξάρτητα από το ποιος θα είναι ο μέτοχος στη ΔΕΠΑ ο αγωγός στην Ελλάδα θα κατασκευαστεί εάν και όταν θα το θέλει η αγορά. Δεν έχει κανένα νόημα να κατασκευάσουμε έναν άδειο αγωγό» τόνισε το υψηλόβαθμο στέλεχος της ρωσικής εταιρείας αερίου.

Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Chugunov, η μελέτη που έγινε για τον ελληνικό κλάδο του αγωγού της Gazprom, έδειξε ότι οι ανάγκες της Ελλάδας σε φυσικό αέριο, μπορούν να καλυφθούν για το ορατό μέλλον μέσω των υφιστάμενων υποδομών.

Εκτός όμως από το χερσαίο τμήμα προς την Ελλάδα, η Gazprom ανακοίνωσε την οριστική εγκατάλειψη των σχεδίων για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία. « Το αέριο του South Stream θα πάει στην Ιταλία αλλά όχι μέσω Ελλάδας» ανέφερε σχετικά ο κ. Chugunov, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι το ρωσικό αέριο που καταναλώνει η Ιταλία έχει ήδη συμβολαιοποιηθεί από άλλα project, ενώ η επιπλέον ζήτηση στον ιταλικό νότο δε δικαιολογεί οικονομικά την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού. «Καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει ζήτηση για αέριο αλλά πρέπει να αποπληρώνονται τα κόστη κατασκευής ενός αγωγού» ανέφερε το στέλεχος της Gazprom.

Σε αντίθεση με τον «ελληνικό» south stream, η Gazprom πατάει «γκάζι» για την κατασκευή του project που θα παρακάμψει την Ουκρανική επικράτεια προκειμένου να προμηθεύσει με ρωσικό αέριο, χώρες των Βαλκανίων φτάνοντας μέχρι τις αγορές της κεντρικής και νότιας Ευρώπης. Έτσι όπως ανακοινώθηκε στη Μόσχα, το έργο που προορίζεται να μεταφέρει 63bcm ρωσικού αερίου ετησίως, θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται τον ερχόμενο Δεκέμβριο και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2018. Η έναρξη της λειτουργίας θα γίνει το 2015 σε μικρότερη χωρητικότητα από τα 63bcm. Έτσι το 2016 ο αγωγός αναμένεται να ξεκινήσει τις εμπορικές παραδόσεις ύψους 15,75bcm, ενώ σε πλήρη δυναμικότητα αναμένεται να φτάσει στα τέλη του 2018 αρχές του 2019. Μέτοχοι του αγωγού είναι η Gazprom (50%), η Eni (20%), η EDF (15%) και η Wintershall Holding – θυγατρική της BASF (15%). Επίσης η Gazprom έχει δημιουργήσει τοπικές κοινοπραξίες στις χώρες από όπου θα περάσει ο αγωγός, με τις τοπικές εταιρείες αερίου. Το υποθαλάσσιο τμήμα στην Μαύρη Θάλασσα θα ξεκινά από τον τερματικό σταθμό Beregovaya και θα περνάει από την ΑΟΖ της Τουρκίας – παρακάμπτοντας ακόμη και το θαλάσσιο χώρο της Ουκρανίας, για να καταλήξει στις βουλγαρικές ακτές από όπου και θα ξεκινά το χερσαίο τμήμα του αγωγού.

Αξίζει να αναφερθεί ότι αυτήν την περίοδο, γίνονται οι τελικές προετοιμασίες για το διαγωνισμό που θα αναδείξει τον προμηθευτή των σωλήνων και του χάλυβα.

Το βασικότερο πρόβλημα πάντως αυτή τη στιγμή για την Gazprom φαίνεται να είναι οι διαπραγματεύσεις που διεξάγονται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το καθεστώς που θα διέπει τον αγωγό στο χερσαίο τμήμα του, σε ευρωπαϊκό έδαφος. Με βάση το περίφημο τρίτο ενεργειακό πακέτο που αποτελεί δεσμευτικό κανονισμό της ΕΕ σε κάθε νέα υποδομή μεταφοράς ενέργειας θα πρέπει να διασφαλίζεται η πρόσβαση τρίτων προμηθευτών. Ωστόσο από την πλευρά της η Gazprom δηλώνει ότι ο αγωγός θα είναι ιδιόκτητος και θα μεταφέρει 100% ρωσικό αέριο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο εκπρόσωπος τύπου της διοικούσας επιτροπής της Gazprom Sergey Kypriyanov, σχολιάζοντας το ζήτημα, αμφισβήτησε ακόμη και τη δυνατότητα να υπάρξουν τρίτοι προμηθευτές ικανοί να αξιοποιήσουν τη χωρητικότητα του South Stream. Σε κάθε περίπτωση τα στελέχη της Gazprom δηλώνουν αισιόδοξα για την έκβαση των διαπραγματεύσεων με την ΕΕ, παρά το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ξεκινήσει διαδικασίες έρευνας για παραβίαση αρχών του ανταγωνισμού σε βάρος της ρωσικής εταιρείας. Η έρευνα αυτή δε σχετίζεται ούτε επηρεάζει το South Stream, τονίζουν οι εκπρόσωποι της ρωσικής εταιρείας.

Εξάλλου σήμερα, όπως μεταδίδει το Dow Jones Newswires, η ΕΕ σχολίασε ότι δεν υπάρχει καμία ενημέρωση προς τις Βρυξέλλες από την Gazprom σχετικά με το South Stream.

Μάλιστα η ΕΕ αμφισβητεί την ανακοίνωση της τελευταίας εβδομάδας από την Gazprom ότι ελήφθη η τελική επενδυτική απόφαση κατασκευής του South Stream.

“Η Επιτροπή δεν έχει καμία ενημέρωση ότι ο South Stream έχει καταλήξει ως προς την τελική του διαδρομή”, ανέφερε η Marlene Holzner, εκπρόσωπος του επιτρόπου Ενέργειας Guenther Oettinger. «Δεν θεωρούμε ότι αυτό αποτελεί τελική επενδυτική απόφαση», πρόσθεσε.


Πηγή:www.capital.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου