Σάββατο, 11 Μαρτίου 2017

Αλυσοπρίονο κοπής ξύλων βενζίνης ή ηλεκτρικό; ~ Εμπειρία, συμβουλές & προτάσεις για αρχάριους


Μετά από τους πρώτους μήνες απόκτησης του αλυσοπρίονου, ήρθε ο καιρός να παραθέσω τις εμπειρίες μου σχετικά με το χρήσιμο αυτό εργαλείο. Η ανάρτηση αυτή απευθύνεται σε αρχάριους υποψήφιους αγοραστές αλυσοπρίονου, αλλά και σε όσους πρόσφατα αγόρασαν ένα και οφείλουν να ακολουθούν μερικές βασικές αρχές για τη συντήρησή του. Δεν αποτελεί πρόταση αγοράς.

Καταρχήν να αναφέρω ότι πριν την αγορά του μηχανήματός μου, δεν είχα πιάσει στα χέρια μου άλλο αλυσοπρίονο...



Που χρησιμεύει το αλυσοπρίονο

Εάν εξαιρέσουμε ελάχιστες περιπτώσεις όπου υπάρχουνε κάτι "τέρατα" που κόβουνε τα πάντα (μπετό, σίδερα, πλαστικά), στην συντριπτική τους πλειοψηφία τα αλυσοπρίονα προορίζονται για την κοπή δέντρων, κλαδιών και καυσόξυλων.





Πως λειτουργεί το αλυσοπρίονο;

To αλυσοπρίονο είναι ένα μηχανοκίνητο "πριόνι αλυσίδας". Πάνω σε μία λάμα περιστρέφεται η αλυσίδα, που ορισμένα δόντια της είναι κοφτερά και με αυτόν τον τρόπο κόβει τα ξύλα. Η όλη περιστροφή και η δύναμη κοπής οφείλονται στη μηχανή με την οποία είναι συνδεδεμένη η λάμα αυτή.



Γιατί να αγοράσω αλυσοπρίονο;

Εάν έχεις κτήμα με δέντρα, ζεις στην επαρχία ή χρησιμοποιείς καυστήρα με ξύλα, ένα αλυσοπρίονο σίγουρα θα σου χρειαστεί κάποια στιγμή και συμφέρει να αγοράσεις ένα, παρά να καλείς και να πληρώνεις ξένους που δεν θα είναι διαθέσιμοι ανα πάσα στιγμή.



Προσοχή! Το αλυσοπρίονο δεν είναι ένα συνηθισμένο εργαλείο!

Μία απροσεξία κατά τη χρήση του ή η αμέλεια για τη άριστη συντήρησή του, μπορεί να κοστίσει από μόνιμους φριχτούς τραυματισμούς και ακρωτηριασμούς, έως και απώλεια ζωής! Ένα κλώτσιμα, ένα τίναγμα, ένα παραπάτημα μπορεί να είναι αρκετά για να σας ακουμπήσει η αλυσίδα που γυρνάει με χιλιάδες στροφές και δεν θα σταματήσει σε δέρμα και ιστούς!



Εάν είστε όπως η αφεντιά μου από ντιπ αρχάριοι, καλό θα είναι να έχετε κοντά σας κάποιον έμπειρο για τις πρώτες οδηγίες και τα πατήματα ή να έχετε παρακολουθήσει βίντεο με τον τρόπο χρήσης και να τηρείτε πάντα τους κανόνες ασφαλείας, με κατάλληλο ρουχισμό, υπόδηση, κλπ.




Ηλεκτρικό ή βενζινοκίνητο αλυσοπρίονο;

Τα αλυσοπρίονα είναι από τα πιο επικίνδυνα εργαλεία και οφείλεις να τηρείς πολλούς κανόνες ασφαλείας. Ένας από τους κυριότερους, είναι η θέση του σώματος του χρήστη κατά την κοπή των ξύλων.

Ένα αλυσοπρίονο ρεύματος, σε υποχρεώνει εκτός των άλλων, να έχεις το νου σου και στο καλώδιο ρεύματος μην τυχόν το κόψεις, κάτι που περιορίζει τις κινήσεις σου ή τη δίοδο διαφυγής κατά την πτώση του κορμού ή την έγκαιρη αποφυγή τραυματισμού από την κοπή κλαδιών, αλλά και την προστασία του ίδιου του μηχανήματος από τα ξύλα.

Τα αλυσοπρίονα ρεύματος αν κι ελαφρύτερα και πιο φθηνά, κατ' εμέ είναι επικίνδυνα και τα απορρίπτω, εκτός εάν τα χρησιμοποιήσετε για την κοπή καυσόξυλων στην αυλή με τη χρήση καβαλέτου στήριξης.




Το αλυσοπρίονο βενζίνης σου προσφέρει κατά κύριο λόγο μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων κι ελιγμών, που στο συγκεκριμένο εργαλείο είναι πολύ σημαντικός παράγοντας. Δεν υπάρχει περίπτωση να βγεις στον αγρό με ηλεκτρογεννήτρια και να τραβήξεις καλώδιο για να κόψεις δέντρα ή να βρίσκεσαι σε δυσπρόσιτο σημείο και να έχεις αλυσοπρίονο που λειτουργεί με ρεύμα. Είναι μάταιο κι επικίνδυνο.



Ο κάτοχος βενζινοκίνητου αλυσοπρίονου, όπως είναι φυσικό, θα πρέπει να προμηθευτεί και βενζίνη στην οποία προσθέτει λάδι για δίχρονους κινητήρες, κατ' αναλογία 50:1 (στο λίτρο δηλαδή 20ml).






Πόσο θα μου κοστίσει ένα αλυσοπρίονο - Τί να επιλέξω;

Εδώ χωράνε... εγκυκλοπαίδειες γραψίματος! Ωστόσο τα πράγματα είναι τρομερά απλά.

Ανάλογα με το σκοπό που θα το χρειαστείτε, τη συχνότητα χρήσης και τα χρήματα που διαθέτετε έχετε πολλές επιλογές.

Οι τιμές στα ηλεκτρικά αλυσοπρίονα ξεκινάνε από τα 50 ευρώ και τα 1800watt.

Οι τιμές για τα αλυσοπρίονα βενζίνης τους τελευταίους μήνες 2015~2016 ξεκινάνε από τα 80 ευρώ και φτάνουνε έως και τα 1000+ ευρώ. 

Δεν πρέπει να αμελήσουμε και την κατηγορία αυτών που λειτουργούν με μπαταρία, που όμως είναι πολύ ακριβότερα και μπορεί να μας αφήσουνε στη μέση λόγω έλειψης ενέργειας.

Υπάρχουνε τα "δεν τα ξέρει ούτε η μάνα τους" στα παζάρια και τα κινέζικα ή ρωσικά σε δελεαστικές τιμές που θα τα κάνετε δώρο στους εχθρούς σας.

Απορρίπτουμε τα ανώνυμα και αγνώστου ταυτότητας αλυσοπρίονα. Αγοράζουμε πάντα από εξειδικευμένα καταστήματα που θα μας παρέχουνε άμεσα service και ανταλλακτικά ή επιλέγουμε επώνυμες μάρκες που δίνουνε εγγύηση και είναι καταξιωμένες στο χώρο.


Husqvarna Skihl & echo είναι από τις πιο αξιόπιστες εταιρίες, ενώ η γερμανική Dolmar που καπάρωσε και την κατασκευή των αλυσοπρίονων για την ιαπωνική Makita, είναι από τις καλύτερες επιλογές.


Οι εξειδικευμένες στα αλυσοπρίονα εταιρείες παρέχουνε ορισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά που εν καιρώ θα τα διαπιστώσετε-αναζητήσετε κι εσείς:

- Ισχυρότερη ιπποδύναμη.
- Σταθερότερο κράτημα.
- Ανθεκτικότερα υλικά.
- Χαμηλότερους ρύπους και κατανάλωση.
- Σαφώς καλύτερο σιγαστήρα για λιγότερο θόρυβο και περιμετρικά αντιδονητικά ελατήρια για την απορρόφηση των κραδασμών, κάτι που συνεπάγεται πιο ξεκούραστη χρήση του μηχανήματος.
- Δυνατότητα άμεσης προμήθειας ανταλλακτικών και servis.
- Πολύχρονη εγγύηση (Συνήθως η εγγύηση είναι ετήσια, αλλά τα ιαπωνικά echo έχουν 5 χρόνια!)





Αφού έχουμε ως στάνταρ τα παραπάνω, θα αναλογιστούμε για ποια χρήση το θέλουμε το εργαλείο.

Οι επαγγελματίες επενδύουν σε αλυσοπρίονα που αντέχουνε σε πολλές ώρες εργασίας και ανάλογα με τη δουλειά τους. Εάν έχεις καλλιέργεια π.χ. με δέντρα, θα πάρεις ένα αξιόπιστο κλαδευτικό με 25cm λάμα που θα σου κοστίσει κάνα 300~600άρι ευρώ.

Οι ερασιτέχνες που θέλουνε περιστασιακά να κλαδεύουνε ή να κόβουνε κάνα δέντρο ή καυσόξυλα, έχουν να επιλέξουν σε τιμές από 150 έως και 400 ευρώ. Μία λάμα μήκους 40~45cm είναι αρκετή για τον μέσο χρήση.



Χαρακτηριστικά και λεπτομέρειες που κάνουνε τη διαφορά


Μεγάλο ρόλο σε ένα αλυσοπρίονο παίζει η ισχύς του κινητήρα του. Όσο πιο μεγάλη, τόσο πιο εύκολα κόβονται τα δέντρα και δεν καταπονούνται τα μέρη του όλου συστήματος που το αποτελούν.

Στα ηλεκτρικά μετριέται σε watt. Στα βενζινοκίνητα σε ίππους (Hp) και κυβικά εκατοστά (cc).


Λάμα και αλυσίδα Το μήκος της λάμας ξεκινά από τα 20cm & συνήθως φτάνει τα 50~60cm. Το οφέλιμο μήκος κοπής να το υπολογίσετε 5 εκατοστά λιγότερο. Π.χ 40άρα λάμα, θα σου δώσει 36 περίπου εκατοστά και ευχέρεια να κόβεις γύρω στα 30.



Όσο πιο μεγάλη λάμα, τόσο πιο μεγάλος κινητήρας χρειάζεται για να γυρνάει την αλυσίδα και να κόβει με σταθερή δύναμη. Μερικά μοντέλα που τα βρίσκεις στην αγορά με 35άρα ή 40άρα λάμα κι έχουνε καλή ιπποδύναμη, μπορείς να τους φορέσεις και μεγαλύτερη λάμα με την ανάλογη αλυσίδα φυσικά και να λειτουργούν αρκετά καλά.


Η λάμα, μαζί με την αλυσίδα είναι από τα πιο σημαντικά μέρη του μηχανήματος και πρέπει να είναι επώνυμα. Η λάμα έχει περιμετρικά ένα αυλάκι-οδηγό πάνω στο οποίο "κλειδώνει" η αλυσίδα και περιστρέφεται.



Ένα no name αλυσοπρίονο μπορεί πάνω του να φοράει λάμα επώνυμη, όπως και αλυσίδα. Βλέπουμε πχ στα Lidl, το αλυσοπρίονο "Florabest" να έχει λάμα Oregon όπως και αλυσίδα. Γενικά οι εταιρείες βγάζουνε τις δικές τους λάμες, ωστόσο για τις αλυσίδες οι περισσότεροι επιλέγουν της εταιρείας Oregon.




Επιλογή Krasoblog κι εμπειρίες από τη χρήση

Ζώντας εσχάτως στην επαρχία, με αυλές, περιβόλια, καυστήρες ξύλου και άγρια δέντρα στους αγρούς αποφάσισα να πάρω ένα αλυσοπρίονο κι εγώ ο καψερός. Η περιοχή είναι πεδινή και τα δέντρα είναι ελάχιστα, οπότε θα ήταν πλεονασμός ένα μεγαλύτερο εργαλείο από αυτό που επέλεξα, (όχι ότι θα με χαλούσε κάτι μεγαλύτερο).

Η αφεντιά μου αγόρασε τον Ιούλιο του 2015 ενα βενζινοκίνητο αλυσοπρίονο της ιαπωνικής εταιρείας Makita. Ωστόσο την κατασκευή τους έχει εδώ και λίγα χρόνια η γερμανική εταιρεία Dolmar, που είναι από της καλύτερες και πιο αξιόπιστες στον κλάδο. Τα makita & dolmar πλέον διαφέρουν μόνο στο χρώμα και τα ανταλλακτικά του ενός, φοριούνται πάνω στο άλλο. Τα dolmar κοστίζουνε 20-30 ευρώ παραπάνω, για τις ίδιες ακριβώς λειτουργίες.








Το μοντέλο που αγόρασα είναι το πιο μικρό, το  EA3200S με 32cc κινητήρα που αποδίδει 1,8 ίππους και με 40cm μήκος λάμας. Η λάμα που φοράει είναι της makita και η αλυσίδα της Oregon. Μου κόστισε σε προσφορά 175 ευρώ, ενώ μαζί με 1 λίτρο λάδι makita για την ανάμειξη με βενζίνη και 2 λίτρα λάδι makita για την αλυσίδα, μου κόστισαν συνολικά 192 ευρώ.

Ξεσκόνισα λίγο τις ιστοσελίδες που πουλάνε αλυσοπρίονα και διαπίστωσα ότι το service που καλύπτει την εγγύηση, γίνεται σε συγκεκριμένους αντιπροσώπους. Οπότε, το σημείο αγοράς δεν είχε καμία σχέση με την εγγύηση και γι' αυτό επέλεξα την καλύτερη τιμή που βρήκα στο e-shop.gr. Το συγκεκριμένο πωλούνταν σε άλλα καταστήματα την περίοδο εκείνη μέχρι και 100 ευρώ παραπάνω!



Κριτήρια της επιλογής μου εκτός από την τελική τιμή, ήταν η μάρκα, το βάρος του, η κατανάλωση καυσίμου και οι κριτικές άλλων χρηστών. Θα μπορούσα με αυτά τα χαρακτηριστικά να αγοράσω μοντέλο άλλης μάρκας ,φθηνότερο κατά 50-60 ευρώ, αλλά το όνομα makita και από πίσω η dolmar δεν μου άφησαν άλλα περιθώρια. Προτείνω σε όσους επιθυμούν την αγορά του συγκεκριμένου μοντέλου, να σκεφτούν σοβαρά να δώσουν 40 ευρώ παραπάνω και να αποκτήσουν το αμέσως επόμενο της makita με 35cc κυβισμό και 2,3 hp ιπποδύναμη.


Πρώτη φορά χρησιμοποίησα αλυσοπρίονο και δεν έχω μέτρο σύγκρισης, ωστόσο μερικές συμβουλές για αρχάριους και υποψήφιους αγοραστές ωφείλω να τις παραθέσω:

- Έκανα φύλλο και φτερό το εγχειρίδιο λειτουργίας για να καταλάβω τον τρόπο λειτουργίας του μηχανήματος και παρακολούθησα βιντεάκια πριν την αγορά για να δω τη δυναμικότητα-ισχύ του.

- Η χρήση του μέχρι τώρα ήταν περιστασιακή κι όταν αυτό γινόταν, ήταν ελαφριά. Το εργαλείο με κάλυψε πλήρως κάθε φορά για μικροκαθαρίσματα, αλλά και όταν χρειάστηκε να κόψω και να τεμαχίσω 4 δέντρα διαμέτρου 20~25 εκατοστών και ύψους 7-8 μέτρων σε ένα απόγευμα. Έκοβε με μεγάλη ευκολία, ενώ τα διαστήματα που έσβηνα τη μηχανή για τη μετακίνηση των κούτσουρων βοηθούσαν ώστε να ξεκουράζεται ο κινητήρας (σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος 5-10 βαθμούς κελσίου).

- Λίγο ζόρι έφαγε σε μία ξερή καρυδιά διαμέτρου 30cm & καμιά 15ριά μέτρα ύψος, γιατί έβγαζε σκόνη αντί για πριονίδι και ήταν το ξύλο σκληρό και ολόστεγνο. Με ολιγόλεπτα διαλλείματα για τον καθαρισμό της οπής λαδιού ή τη μετακίνηση των κούτσουρων, το αλυσοπρίονο ξεκουραζότανε και την έκανε τη δουλειά του.




- Μεγάλη ευκολία είναι η νέα τεχνολογία που διαθέτει για την εύκολη επανεκκίνηση μετά από σβησίματα. Με ελάχιστο τράβηγμα ξαναπαίρνει μπροστά. Αυτό να το δείτε στα μοντέλα που θα αναζητήσετε.

- Η βενζίνη κατά τη χρήση δεν κοστίζει τόσο, όσο το λάδι για την αλυσίδα. Το λάδι για την λίπανση της αλυσίδας μπαίνει σε διαφορετική από το καύσιμο δεξαμενή και μέσω αντλίας λιπαίνει την αλυσίδα ώστε δουλεύει-γυρνάει καλύτερα πάνω στον οδηγό της λάμας και να μην υπερθερμένεται με την επαφή με το ξύλο. Ένα λίτρο λάδι για την αλυσίδα κοστίζει περίπου 5 ευρώ, ενώ σε μεγαλύτερη ποσότητα θα έχετε και καλύτερη τιμή. Στο δικό μου αλυσοπρίονο με 400 ml βενζίνης, αξίας 0,7 ευρώ καταναλώνεται λάδι αλυσίδας 280 ml αξίας 1,4 ευρώ.

- Υπόψιν ότι λάδι με λάδι έχει μεγάλη διαφορά. Αν και στην τελική τιμή ελάχιστα διαφέρουν, θα πρέπει να επιλέγετε αυτά που προτείνει ο κατασκευαστής ή παρόμοιας πυκνότητας για να μην καταπονείται η αντλία λαδιού από τυχόν διαφορετικές πιέσεις. Επίσης τα επώνυμα λάδια, stihl - dolmar - makita κλπ έχουνε καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά που βελτιώνουν την προσκόλληση στην αλυσίδα, συντηρούν και επεκτείνουν τη διάρκεια ζωής της αντλίας. Μην τσιγκουνευτείτε το 1 ευρώ παραπάνω στο λίτρο για το λάδι της αλυσίδας.

- Το λάδι για την ανάμειξη με την βενζίνη είναι απαραίτητο για να λιπαίνεται ο κινητήρας. Αγοράστε για μεγαλύτερη οικονομία ένα λίτρο (7 περίπου ευρώ) κι όχι 100ml. Δεν έχει ημερομηνία λήξης και θα το κάνετε απόσβεση. Μην αγοράζετε υπερβολικές ποσότητες βενζίνης. Αγοράστε για αρχή 1 λίτρο για να δείτε πόσο καταναλώνει το αλυσοπρίονο και κάντε τα κουμάντα σας για όσο σας χρειάζεται στη συνέχεια. Μην αποθηκεύετε τα καύσιμα που περίσσεψαν για πάνω από 30-40 ημέρες γιατί εξατμίζονται και μπορεί να πάθει ζημιά ο κινητήρας.

- Τεράστιο ρόλο στην απόδοση του αλυσοπρίονου παίζει το πόσο ακονισμένη είναι η αλυσίδα. Σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι δεν κόβει καλά το εργαλείο μετά από τις χρήσεις, τότε μάλλον έχετε στομωμένη αλυσίδα που θέλει ακόνισμα. Εγώ κατά λάθος χτύπησα πέτρα κατά την κοπή ενός κορμού και σχεδόν όλα τα μαχαίρια της αλυσίδας βγήκανε off. Νόμιζα ότι έφταιγε το είδος του ξύλου(!), οπότε το πίεζα με αποτέλεσμα να ζεσταθεί αρκετά το μηχάνημα, να φάει καύσιμο και να μην κάνω σχεδόν τίποτα.  Την πήγα σε κατάστημα με χρώματα-σιδηρικά και με 3 ευρώ, μου την έκανε καινούρια και το αλυσοπρίονο μετά θέριζε! Μην τροχίζετε εσείς την αλυσίδα με λίμα. Εκτός από τον πολύ χρόνο που χρειάζεται, μπορεί να κάνετε λάθη και να φθείρεται ανομοιόμορφα η αλυσίδα, οπότε θα ζήσει λιγότερο. Να την τροχίζετε συχνά, γλυτώνετε καύσιμα και καταπονείται λιγότερο η μηχανή. Μετά από αρκετά τροχίσματα, τα μαχαίρια της αλυσίδας αχρηστεύονται και χρειάζεται καινούρια αλυσίδα. Όταν αλλάζετε αλυσίδα, να χρησιμοποιείτε τη λάμα ανάποδα για να φθείρεται ομοιόμορφα και να μην κρεμάει η αλυσίδα. Υπάρχουνε extra ενισχυμένες αλυσίδες που κοστίζουνε 3-4 ευρώ παραπάνω από τις κανονικές, αλλά κόβουνε του θανατά!

- Σχολαστικός καθαρισμός! Μετά από κάθε χρήση, αλλά κι ενδιάμεσα σε πολλά κοψίματα, να καθαρίζετε την οπή από την οποία λιπαίνεται η αλυσίδα και φυσάτε το φίλτρο αέρος. Να έχετε βουρτσάκι και να απομακρύνετε τα πριονίδια από το μηχάνημά σας. Πάντα καθαρές τις λαβές κι έλεγχο λειτουργίας του φρένου για το άμεσο σταμάτημα σε περίπτωση κλωτσίματος.

- Σε περιόδους που το αλυσοπρίονο κάθεται, καλό είναι ανά 2 εβδομάδες να το θέτετε σε λειτουργία (όχι κόψιμο) για 2-3 λεπτά για να λιπαίνονται τα μέρη και να δουλεύουνε οι αντλίες καυσίμου και λαδιού.

- Μην χρησιμοποιείτε βενζίνη αποθηκευμένη πάνω από δύο μήνες. Χάνει την δυναμικότητά της και μπορεί να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα. Αποθηκεύστε το καύσιμο σε κατάλληλο μπιτόνι.

- Το αλυσοπρίονο προορίζεται ΜΟΝΟ για κοπή ΚΑΘΑΡΟΥ ΞΥΛΟΥ. Δεν ενδείκνυται για κόψιμο σε παλέτες, γιατί περιέχουνε καρφιά και θα φθαρεί η αλυσίδα. Κάντε δοκιμές σε κλαδιά πρώτα, για να εξοικειωθείτε με το εργαλείο και μετά προχωρήστε σε μεγαλύτερης διαμέτρου κορμούς.

- Κάτι που παρατήρησα είναι ότι τα χλωρά κόβονται ευκολότερα από τα ξερά. Όταν επιχείρησα να τεμαχίσω μία ξεραμένη καρυδιά, το αλυσοπρίονο έτρωγε μεγαλύτερο ζόρι, τα πριονίδια ήταν πολύ λεπτά-σχεδόν σκόνη και βούλωνε η οπή όπου τρέχει το λάδι. Γενικά προσοχή με τα ξεραμένα δέντρα, γιατί η πτώση τους μπορεί να μην είναι αυτή που επιθυμείτε.

- Μην ζορίζεται υπερβολικά το αλυσοπρίονό σας. Να το αφήνετε να κρυώνει σε περίπτωση που κόβετε μεγάλης διαμέτρου κορμού. Ακόμαη και τα καλύτερα-ακριβότερα αλυσοπρίονα έχουνε τα όριά τους.

- Να ακολουθείτε με ευλάβεια τους κανόνες ασφαλείας: στάση σώματος, αποστάσεις, κλίσεις και ύψος κοπής, κατάλληλη ένδυση, έλεγχο της πτώσης των κορμών κλπ. Το αλυσοπρίονο δεν είναι δραπανοκατσάβιδο ή χορτοκοπτικό. Θέλει προσοχή!


Τελικά συμφέρει η αγορά;

Σε περίπτωση που έχετε καυστήρα ξύλου και ζείτε στην επαρχία, αγοράστε αλυσοπρίονο! Ποτέ δεν ξέρεις πότε θα το χρειαστείς και πότε θα βρεθούνε ευκαιρίες για κάνα extra δεντράκι...

Δεδομένου ότι ένας τόνος καυσόξυλα κοστίζει στην περιοχή της Θεσσαλονίκης 110~120 ευρώ, η απόσβεση της αγοράς του αλυσοπρίονου έγινε με ελάχιστη χρήση στους πρώτους ήδη μήνες: με δέντρα που εμπόδιζαν στο σπίτι, στο κτήμα, στους γείτονες... Κάνεις εξυπηρέτηση, ακούς ευχαριστώ, παίρνεις κάνα κρασί δώρο και τις περισσότερες φορές τσιμπάς τα ξύλα που έκοψες ;).





Και μία ερώτηση: Τί μάρκας και ποιο μοντέλο έχει αυτός ο Texas Chainsaw Massacre και κάνει καλά τόσο λαό με ένα μόνο γέμισμα του ρεζερβουάρ;


2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

για να γραφεις τοσα μαλλον αργοσχολος εισαι!!!!!!!!!!!!!

nikos είπε...

ασχετος ειναι και για ασχετους γραφει!!!

Δημοσίευση σχολίου